Нове звернення до готичної традиції припадає
на той же час, що й розвій феномену постмодернізму, який, у літературній площині, за
суттю своєю є міксуванням і переосмисленням літературних набутків попередніх
епох. Дослідники вбачають виразну присутність готичної лінії у постмодернізмі, вказуючи
на особливий різновид «готичного постмодернізму» – «жанр, що свідчить про
виживання готики у парадигмі постмодернізму на літературному та філософському
рівнях». М. Бевіль (Maria Beville) виокремлює ті спільні теми, які розвивають
готична й постмодерна проза: це «криза ідентичності, фрагментарне відчуття
себе, темрява психіки людини, також філософія
буття та пізнання». Актуалізація готики в новітніх обставинах пояснюється новим
підходом до розуміння реальності, що, розширюючи межі суто
наукового пізнання, схиляється
до множинності потрактування дійсності, можливості існування
«надприродної та трансцендентної екзистенції, що
загалом є ключем до готичної уяви <…> і взагалі притаманне поетиці
постмодернізму». Маніфестація готичного у постмодерному письмі, синтезована М. Бевіль, зводиться до кількох домінантних концептів:
«Концепт піднесеного, що пізнається через переживання жаху; саспенс та хоррор; надприродне;
метаморфози; гротеск; одержимість смертю та ідеєю кінця».
На нашу думку, зазначені концепти цілком
суголосні особливостям поетики авторського ніверсуму Р. Дала. Зокрема, в цій
розвідці увага зосереджена на аналізі неоготичної стилістики збірки оповідань
Р. Дала «Поцілунок» (Kiss Kiss, 1959).
Збірка складається з 11 оповідань, у кожному з яких,
так чи інакше, змодельовані описані М. Бевіль концепти, хоч, на наш погляд, принагідно
цього зібрання оповідань Р. Дала конститутивним чинником є кореляція
концептів метаморфози» і
«трансформації».
Комментариев нет:
Отправить комментарий